אלימות במשפחה – הגדרה ודרכי פעולה

אלימות במשפחה

אלימות מוגדרת כפעולה תוקפנית שגורמת נזק לאדם אחר או בעלת הפוטנציאל לגרום נזק שכזה. כאשר הדבר מתרחש כלפי אחד או יותר מבני המשפחה, הדבר נתפש אפילו כחמור ביותר בעיני רשויות החוק ויש לטפל בכך בהקדם. כיצד מגדירים אלימות במשפחה מבחינה משפטית וכיצד יש להתנהל בכל מקרה שכזה? המשיכו לקרוא.

ההגדרה של אלימות במשפחה

אלימות יכולה להתבטא באופנים רבים וכך גם לגבי מקרי אלימות במשפחה. בין המקרים השכיחים ניתן לציין:

  • אלימות פיזית – הפעלת כוח, פגיעה פיזית, אלימות מינית.
  • אלימות מילולית – גידוף והשפלות מילוליות.
  • אלימות נפשית – התשה נפשית, "הקטנה" של האדם האחר והשפלה שלו.
  • אלימות כלכלית – שליטה בלעדית של אחד מבני הזוג על המקורות הכלכליים של התא המשפחתי, הסתרת מקורות הכנסה וכו'.

חשוב לציין כי החוק הישראלי אינו מגדיר כמעשים פליליים אלימות מילולית, נפשית או כלכלית אלא אם הדבר בוצע כלפי קטינים. אלימות פיזית לעומת זאת, לא רק שמוגדרת כהתנהגות פלילית אלא בכל מה שקשור למשפחה הפסיקה אפילו מחמירה עד לפי שניים מהענישה עבור התנהגות מקבילה שאינה במסגרת המשפחה. כך למשל העונש על תקיפה פיזית שגרמה לחבלה עומד על 3 שנים אך במקרי אלימות במשפחה העונש הוא 6 שנים.

הפן המשפטי

כאשר מדובר בעבירה פלילית של אלימות במשפחה אין להזניחה ויש לפנות היישר לגורמים הרלבנטיים לטיפול בה. גורמים אלו הינם – רשויות האכיפה (המשטרה), עורך דין לענייני משפחה המתמחה בעבירות אלימות ובית המשפט לענייני משפחה. הפנייה למשטרה נועדה לשם הגנה ברורה ומיידית על המותקף או המותקפים כאשר קצין המשטרה מסוגל להגיש לבית המשפט בקשה לצו הגנה. צו זה מרחיק את המותקף מהמתלוננים. קו ההגנה השני הוא צו ההרחקה, שניתן ע"י בית המשפט לתקופות ארוכות יותר מהתקופה אותה מכסה צו ההגנה.

אלימות במשפחה יכולה לעבור לטיפול גם ע"י בית משפט השלום, בתביעה אזרחית הקשורה למתן פיצויים. סכומים גבוהים ביותר נפסקים לטובת המותקפים כאשר נגרמת חבלה, והסכום נקבע בהתאם לדרגת חומרתה.

היבטים נוספים של אלימות במשפחה

ניתן למצוא שני היבטים נוספים שאותם חשוב לדעת בהקשרי אלימות במשפחה. ההיבט הראשון הוא תלונות השווא. לעיתים רבות פונות מותקפות (או מותקפים) כביכול, למשטרה או לבית המשפט על מנת לזכות ביתרון כלשהו בהליכים משפטיים, כגון גירושין. במידה והתלוננו אודותיכם בהקשר למעשה אלים אותו לא ביצעתם, עליכם להגיש תביעה נגדית על לשון הרע ולעמוד על שלכם באמצעות עורך דין מול המשטרה. ההיבט השני הוא זה השיקומי. עורך דין מיומן יכול לטעון כי התוקף מעוניין להשתקם וע"י כך למנוע רישום פלילי, הרשעה ומאסר. השיקום מתבצע בעבודות קהילתיות שונות וביקור אצל קצין מבחן.

השאר תגובה

דילוג לתוכן