המשפט הפלילי – ועורך הדין הפלילי

המשפט הפלילי - ועורך הדין הפלילי

תחום המשפט נחלק לשתי קטגוריות כלליות: המשפט האזרחי והמשפט הפלילי. כך גם עורכי הדין, אשר מתחלקים לתחומי עיסוק יומיומיים. עורך הדין הפלילי עוסק ומתמחה בתחום הפלילי. לצד זאת ישנם עורכי דין העוסקים ומתמחים בתחום המשפט האזרחי.

במאמר שלהלן, אנו נעסוק בדין הפלילי. במסגרת המאמר, נציג סקירה קצרה לגבי מספר מונחים שכדאי לדעת על המשפט הפלילי. למשל, נסביר על מספר חוקים חשובים במסגרת המשפט הפלילי וכן נסביר מהו כתב אישום פלילי, מהם הסדרי טיעון והחשוב ביותר, נסביר מהו תפקידו של עורך הדין הפלילי, הן בפן המקצועי והן בפן האישי.

כל זאת לנוחיותכם/כן גולשים וגולשות יקרים/ות:

מהו תפקידו של עורך הדין הפלילי?

עורך הדין הפלילי הוא עורך דין שהתמחותו היא בדין הפלילי, לרבות בתחום דיני התעבורה וכן בתחום עבירות הצווארון הלבן. המשפט הפלילי מורכב ממגוון רב של עבירות מסוגים שונים, החל מעבירות מין ועד לעבירות אלימות, גניבה, מרמה, עבירות ביטחון ועוד. עורך הדין הפלילי, אמון על ייצוג של חשודים המואשמים או נחשדים בביצוע עבירה פלילית, כאשר לרוב עורך הדין הפלילי ייצג את החשוד וילווה אותו כבר משלב החקירה הפלילית ועד לתום ההליך הפלילי.

התנהלותו של עורך הדין הפלילי – במשפט פלילי

עורכי הדין פליליים הם עורכי דין פרטיים, או לעיתים עורכי דין שמתמנים לטובת נאשם חסר ממון, מטעם הסנגוריה הציבורית. חשוב להדגיש, כי כללי האתיקה החלים על עורכי דין, חלים ביתר שאת גם במשפט הפלילי. כלומר, על עורך הדין הפלילי להתייצב בזמנים הקבועים לדיונים בבתי המשפט ועליו להתייחס לצד השני בכבוד ובדרך ארץ. בנוסף, על עורך הדין הפלילי להתייחס בכבוד לבית המשפט, להופיע במדי משפט וכאשר הוא מעלה טענות לטובת הנאשם, עליו להימנע מלהעלות טענה עובדתית ומשפטית בכתב או בעל פה כאשר הוא יודע שאינה נכונה. כמו כן, על עורך הדין הפלילי להימנע מלפנות לעדי התביעה, לרבות בשלב החקירה הפלילית.

חוקים רלוונטיים בתחום המשפט הפלילי:

הדין הפלילי מורכב ממארג מקיף של חוקים, חלקם חוקים פרוצדורליים וחלקם חוקים מהותיים. הבה נסקור את חלקם:

פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (נוסח חדש), תשכ"ט- 1969, העוסקת בסמכויותיהם של אנשי חוק במסגרת עריכת חיפוש וכן עריכת חיפוש בחצרים.

חוק סדר דין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף החשוד), התשנ"ו-1996, העוסק בדין לגבי חיפוש בגופו של חשוד וכן מקנה את הסמכות לעשות כן בנסיבות מסוימות.

פקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א-1971, הקובעת אילו סוגי ראיות ניתן להגיש לבית המשפט, בין היתר במסגרת משפט פלילי. למשל, שמועה שאדם ביצע עבירה, אינה יכולה לשמש כראיה בהליך פלילי.

חוק העונשין, תשל"ז-1977, הוא אולי החוק החשוב ביותר הקיים בספר החוקים, המתייחס לכל העבירות הפליליות הקיימות במשפט הישראלי. חוק זה כולל ומגדיר עבירות, כגון רצח, אונס, ריגול, התאגדות אסורה, תקיפה, גניבה, מרמה ועוד.

כתב אישום:

כתב אישום הוא מסמך בכתב שאותו מגישה המדינה נגד חשוד מסוים, במקרה שבו יש לה די ראיות כדי להעמידו לדין פלילי בגין ביצוע עבירה פלילית. כתב האישום צריך לכלול את העובדות הרלוונטיות לאישום או האישומים המיוחסים לחשוד. כמו כן, כתב אישום צריך לכלול את הסעיפים החוקיים שבגינם מואשם החשוד. כתב אישום צריך גם לכלול הודעה מטעם המדינה, במידה ובכוונתה לעתור למאסר בפועל נגד החשוד, במידה שזה יורשע בבית המשפט. כתב אישום מוגש לבית משפט השלום בעיקר העבירות, אך כאשר מדובר בעבירה בת עונש מאסר הגבוה מ-7 שנים, אזי יש להגיש את כתב האישום לבית המשפט המחוזי. למשל – עבירת רצח (עונש של מאסר עולם) נדונה בבית משפט המחוזי. עבירה של איומים (3 שנות מאסר), נדונה בבית משפט השלום.

מהם הסדרי טיעון?

הסדר טיעון הוא הסכם בין המדינה, שהיא המאשימה במשפט הפלילי, לבין הנאשם במשפט הפלילי. במסגרת הסדר טיעון, הנאשם מודה בחלק מהעבירות או כולן והתביעה, בתמורה, מקלה עם הנאשם או בנוסח האישום או בדרישתה להטלת עונש. כיום, תיקים רבים נסגרים בהסדרי טיעון, הן בשל העובדה שיש בכך כדי לזרז הליכים משפטיים והן משום שהצדדים בהליך הפלילי קונים סיכון, המדינה זוכה בהרשעה של נאשם ונמנעת מלזמן עדים ולנהל משפט ארוך, הנאשם מודה בעבירה ובכך זוכה להקלה בעונש, או בעבירות שבהן הוא מואשם.

לסיכום

המשפט הפלילי מורכב מאוד, שכן מדובר בתורה שלמה. בין היתר, במשפט הפלילי קיימים חוקים רבים המרכיבים אותו וכן דינים שונים לכל שלב בהליך הפלילי (החל משלב המעצר ועד לשלב ההרשעה). לכן, ישנה חשיבות רבה להיוועץ בעורך דין מומחה ובעל ניסיון, במידה והואשמתם בעבירה או נעצרתם.

השאר תגובה

דילוג לתוכן