כתב אישום והדרכים לביטולו

ביטול כתב אישום

מרגע שאדם נעצר בגין עבירה המיוחסת לו, הוא הופך לחשוד בביצוע המעשה. וכאשר הפרקליטות סבורה כי יש להעמיד את האדם החשוד לדין בפני שופט בית המשפט, היא מנסחת כנגדו כתב אישום המוגש לבית המשפט ומאותו רגע הופך החשוד לנאשם. משמעות הדבר היא כי הגשת כתב האישום מהווה נקודה קריטית בהליך פלילי כנגד אדם, וכאן נלמד אודותיו מעט יותר ועל הדרכים השונות לביטולו.

הגשת כתב אישום – מבנה ולוח זמנים

כתב אישום מוגש כנגד אדם רק כאשר הפרקליטות סבורה כי מדובר במעשה שמהווה עניין לציבור, וכאשר היא די בטוחה כי ההכרעה בבית המשפט תהיה לטובתה לאחר השגת כל הראיות וההוכחות המתאימות. לכל כתב אישום שמוגש בסופו של דבר ישנו מבנה זהה שכולל :

  • חלק I – פרטי הנאשם, מי הגוף התובע והיכן מוגשת התביעה.
  • חלק II – תיאור המעשים הפליליים המיוחסים לנאשם.
  • חלק III – סעיפי האישום כנגד הנאשם. סעיפים אלו נושאים כולם את הפוטנציאל לענישה ע"פ חוק העונשין, ועל כן מדובר בנושא מרכזי במסמך.
  • חלק IV – פירוט רשימת העדים. רשימה זו הינה רשימה סגורה ויש להפעיל צו בית משפט על מנת להוסיף עדים חדשים לרשימה.

לוחות הזמנים להגשת כתב אישום כנגד אדם אינם קבועים, וקשורים למעשה למשך הזמן שהמשטרה יכולה להחזיק באדם כחשוד (בהתאם לתקופת המעצר וסוג המעצר). בטרם הגשת כתב האישום על התביעה לערוך שימוע לחשוד ולתת לו את ההזדמנות להביע את דבריו.

כיצד מבטלים כתב אישום?

לאחר השימוע התביעה יכולה לבצע תיקונים שונים בכתב האישום המוגש לאישור בבית המשפט, וכאשר הוא מאושר, הרי שלא ניתן לערוך בו יותר שינויים ותיקונים והוא מושמע לחשוד שכאמור, כבר הפך לנאשם. ביטול כתב אישום, אם כן, הינו שלב שמתבצע לפני אישורו בבית המשפט, כך שהוא לא מוגש בפועל. את הביטול ניתן ליזום בכל אחד משלבי החקירה וזאת תוך כדי "תקיפת" עורך הדין הפלילי את המשטרה במספר חזיתות כגון מציאת אי סדרים במעצר או בחקירה המשטרתית, השגת ראיות חדשות או עריכת הסדרים שונים עם התביעה. במקרים אחרים ניתן שלא לבטל את כתב האישום אך "לסגור" עם התביעה להפחית את מספר הסעיפים או דרגת חומרתם ע"פ חוק העונשין (למשל, מ- "רצח" ל- "הריגה") וע"י כך להביא לענישה מופחתת משמעותית.

חשוב מאוד להסתייע בעורך הדין הטוב ביותר שתוכלו להשיג בכל מה שקשור להליך הפלילי, וזאת מפאת הניסיון והמקצועיות שיכולים לעשות את כל ההבדל בין כתב אישום שמוגש נגדכם ולענישה מוגברת, לבין ענישה מופחתת ואף ביטול כתב האישום לחלוטין.

השאר תגובה

דילוג לתוכן