קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה

סימן ו' לחוק העונשין, התשל"ז–1977 (להלן:"חוק העונשין"), מעגן את עבירת קבלת דבר במרמה. חלק זה בחוק העונשין, גם כולל את עבירות הסחיטה ועושק וכן את עבירת הזיוף – וכל זאת בנוסף לעבירות מרמה, שהן בעצם עבירות גניבה מתוחכמות.

המאפיין המיוחד בעבירות המרמה, הוא העובדה שהן דורשות מידה מסוימת של תחכום, ידע, ניסיון והסוואה. בשל חשיבות הנושא, מצאנו לנכון לחבר את המאמר שלהלן, אשר יעסוק בעבירה של קבלת דבר במרמה. במאמר נסביר בהרחבה על יסודות העבירה, המאפיינים שלה וכן על הענישה ודרכי ההתמודדות מולה, כאשר מוגש כתב אישום בגין עבירה זו. כל זאת לנוחיותכם/ן, גולשים וגולשות יקרים/ות:

נעיר כי המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

מהי עבירת קבלת דבר במרמה?

העבירה של קבלת דבר במרמה, קבועה בסעיף 414 לחוק העונשין. בהתאם להגדרה הקבועה בסעיף זה, קבלת דבר במרמה כוללת מספר יסודות שצריכים להתגבש לצורך הוכחת העבירה הזו. נסביר – היסוד הראשון הוא "דבר". כלומר, על מבצע העבירה של קבלת דבר במרמה, לקבל "דבר", כאשר הכוונה להטבות מוחשיות, כמו מקרקעין ומטלטלין וגם הטבות שאינן מוחשיות, כמו זכויות וטובות הנאה.

בנוסף לכך, "קבלת הדבר" צריכה להיות – "במרמה". זהו בעצם היסוד השני, לצורך גיבושה של העבירה. "מרמה" יכולה להתבצע במספר רבדים:

  • מרמה יכולה להיות בשתיקה.
  • מרמה יכולה להיות תוך הצגה של מצג שווא שקרי שאין בו בסיס של אמת.
  • מרמה יכולה להתבצע תוך מסירה של מידע שהוא לא אמת או לא נכון ברובו.

במידה ומתקבל דבר, במרמה, הרי שאז מתגבשת העבירה.

במילים אחרות, גיבושה של עבירת קבלת דבר במרמה, נובע מהצגת טענה בדויה שעלולה לפגוע באדם אחר. הבה נדגים את האמור בדוגמאות מוחשיות – אדם אשר טען בראיון העבודה כי יש לו ניסיון תעסוקתי בתחום ובעצם אין לו ניסיון, אזי – לאחר שהוא משיג את המשרה, הוא בעצם קיבל את מבוקשו בידיעה שהוא מרמה את מי שקיבלו לעבודה. כך גם אדם שמבקש לקבל כספים, תוך הצגת מצג שווא באשר ליכולת ההחזר שלו, מקבל בעצם דבר במרמה.

לשם גיבושה של עבירת קבלת דבר במרמה, נדרש קשר בין הצגת הטענה הכוזבת לבין נתינת "הדבר" על ידי המרומה. כמו כן, נדרש גם יסוד נפשי של מודעות מטעמו של מבצע העבירה. במילים אחרות, על מבצע העבירה להיות מודע לכך שהמידע העובדתי שהוא מוסר הוא שקרי וכי הוא מקבל דבר – במרמה.

מהו העונש בגין עבירת קבלת דבר במרמה?

סעיף 415 לחוק העונשין, קובע כי "המקבל דבר במרמה דינו מאסר שלוש שנים ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים". ללמדנו, כי עבירה של קבלת דבר במרמה היא עבירה מסוג פשע.

זאת ועוד, נסיבות מחמירות לצורך ענישה מחמירה בגין עבירה של קבלת דבר במרמה, יכולות לבוא לידי ביטוי במקרים כדלקמן: כאשר העבירה נעשית תוך זיוף והתחזות, או למשל אשר אדם מנצל את מעמדו ומרותו לשם קבלת דבר במרמה מהזולת. למשל, עורך דין אשר לוקח כספים במרמה מלקוחותיו או כאשר המרמה נעשית בהיקף כספי גבוה כלפי חוסים או אנשים שבשל לקות שכלית או נפשית, לא יכלו למנוע את המרמה ועוד. נדגיש, כי כאשר אדם מורשע בעבירה של קבלת דבר במרמה, אזי בית המשפט מוסמך לשקול שיקולים רבים במסגרת הטלת העונש, כגון – הנסיבות, הקורבן, ההיקף הכספי ועוד.

מהן הדרכים להתמודד עם כתב אישום בגין קבלת מרמה?

עבירה של קבלת דבר במרמה, היא כאמור עבירה פלילית חמורה בעלת השלכות ענישה חמורות מאוד, שעשויה להסתיים בעונשי מאסר משמעותיים. לכן, במידה ונעצרתם או הוגש נגדכם כתב אישום בגין עבירה זו, מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין פלילי. זאת ועוד: חשוב לזכור כי כבר בעת חקירה ראשונית בחשד לעבירה של קבלת דבר במרמה, רצוי לפנות לקבלת ייעוץ, שכן ייעוץ ראשוני לעיתים יכול לשנות את התמונה לחלוטין.

סיכום

קבלת דבר במרמה, היא עבירה שלא קל להוכיח, בשל העובדה שהיא מצריכה יסוד נפשי של מודעות וכן הוכחה של התנהגות הנושאת עמה רמייה. מדובר בעבירה הנושאת עמה עונשי מאסר חמורים. לכן, במידה ונעצרתם בחשד לביצוע עבירה של קבלת דבר במרמה, יש לפנות לעורך דין פלילי בהקדם.

השאר תגובה

דילוג לתוכן